Serdecznie witam na moim blogu!
Dopiero zaczynam i bardzo Cię, drogi Czytelniku, proszę o przesyłanie propozycji tematów wpisów, ciekawych zadań matematycznych czy nurtujących Cię pytań. Moja skrzynka blog.potega(małpa)gmail.com jest gotowa na wiadomości od Ciebie!
Pozdrawiam,
Jan Bielicki,
wydawca.

piątek, 30 listopada 2012

Dzień dobry, cześć i czołem!

Wstęp na blogu o matematyce nie powinien być długi.
Dlatego na dobry początek przedstawiam matematyczną grę komputerową: Tux of Math Command (w skrócie TuxMath). Bohaterem gry jest sympatyczny Tux, pingwin-maskotka systemu Linux, mierzący się w przestrzeni kosmicznej z zadaniami matematycznymi. Gra jest dostępna na wszystkie możliwe systemy operacyjne, zaś zdeklarowanych miłośników systemu Windows ucieszy fakt, że jest całkowicie darmowa! Obecnie TuxMath do pobrania, instalacji i nawigowania w menu wymaga znajomości podstaw języka angielskiego. "Przechodzenie" plansz opiera się wyłącznie na wprowadzaniu liczb i wciskaniu entera lub spacji. Niewykluczone, że w przyszłości pojawi się polskie tłumaczenie programu.



Treść gry jest nieskomplikowana i pozwala skupić się na celu, a jest nim opanowanie działań na liczbach całkowitych. Dzieci poznające matematykę wraz z komputerowym pingwinem będą ratować z opresji skrzydlatych pobratymców Tuksa zestrzeliwując lecące w ich kierunku pociski z zadaniami matematycznymi. Od zręczności ważniejsza będzie umiejętność szybkiego liczenia - po wpisaniu prawidłowej odpowiedzi, laser sam zestrzeli "kosmicznego" intruza. Jeśli gracz popełni błąd, pozna prawidłową odpowiedź. W odróżnieniu od tradycyjnych "strzelanek", dopiero znaczna liczba niepowodzeń skutkuje przegraną. Moje doświadczenie z dziećmi pokazuje, że w trakcie jednej partii można znacząco poprawić zdolność dodawania i odejmowania w pamięci liczb dwucyfrowych lub zmotywować ucznia do nauki tabliczki mnożenia. Zdobyte wraz z Tuksem punkty pozwolą mimochodem zapamiętać tę ostatnią łatwiej, niż wpatrując się w listę iloczynów powieszoną nad biurkiem...

Gra pozwala wykazać się wiedzą i szybkim refleksem. Zarówno bardzo młodym matematykom rozpoczynającym naukę liczenia od 1 do 20, tym nieco starszym - poznającym tabliczkę mnożenia jak i tym kończącym szkołę podstawową, znającym tajniki działań na liczbach ujemnych i ułamkach. Plansze można dowolnie modyfikować - wgrywając dowolne tapety lub, co może okazać się istotną potrzebą - modyfikując szybkość gry i liczbę zadań.











Ambitnych rodziców i nauczycieli muszę uprzedzić, że program nie jest niestety wolny od wad - działania na liczbach ujemnych zazwyczaj zapisywane są bez niezbędnych nawiasów, na przykład: -6+-4=? lub 2x-5=?
co, przynajmniej w polskiej szkole, jest zapisem błędnym.
Dodatek "Factoroids" pozwala również sprawdzić się w szybkim rozkładzie liczb całkowitych na czynniki pierwsze i skracaniu ułamków. Jest to ciekawa modyfikacja gry w "asteroidy", szkoda tylko, że tak trudna przez połączenie z elementami zręcznościowymi.
Aby zachęcić wszystkich do nauki matematyki z pingwinem, zamieszczam poniżej link do strony z pakietem instalacyjnym. Ponieważ nauka tabliczki mnożenia nie powinna wymagać trzystu powtórzeń i nagłych zmian szybkości, dołączam od siebie zmodyfikowany plik lesson24 , który należy skopiować do katalogu z plikiem o tej samej nazwie (jego adres zależy od systemu operacyjnego i wybranego podczas instalacji katalogu, proszę to wyszukać samodzielnie). Oryginalny plik lepiej zachować pod postacią kopii zapasowej.
Miłej zabawy!
Strona z pakietami instalacyjnymi
modyfikacja planszy z tabliczką mnożenia (link do pobrania w pobliżu lewego dolnego rogu).