Wstęp na blogu o matematyce nie powinien być długi.
Dlatego na dobry początek przedstawiam matematyczną grę komputerową: Tux of Math Command (w skrócie TuxMath). Bohaterem gry jest sympatyczny Tux, pingwin-maskotka systemu Linux, mierzący się w przestrzeni kosmicznej z zadaniami matematycznymi. Gra jest dostępna na wszystkie możliwe systemy operacyjne, zaś zdeklarowanych miłośników systemu Windows ucieszy fakt, że jest całkowicie darmowa! Obecnie TuxMath do pobrania, instalacji i nawigowania w menu wymaga znajomości podstaw języka angielskiego. "Przechodzenie" plansz opiera się wyłącznie na wprowadzaniu liczb i wciskaniu entera lub spacji. Niewykluczone, że w przyszłości pojawi się polskie tłumaczenie programu.
Treść gry jest nieskomplikowana i pozwala skupić się na celu, a jest nim opanowanie działań na liczbach całkowitych. Dzieci poznające matematykę wraz z komputerowym pingwinem będą ratować z opresji skrzydlatych pobratymców Tuksa zestrzeliwując lecące w ich kierunku pociski z zadaniami matematycznymi. Od zręczności ważniejsza będzie umiejętność szybkiego liczenia - po wpisaniu prawidłowej odpowiedzi, laser sam zestrzeli "kosmicznego" intruza. Jeśli gracz popełni błąd, pozna prawidłową odpowiedź. W odróżnieniu od tradycyjnych "strzelanek", dopiero znaczna liczba niepowodzeń skutkuje przegraną. Moje doświadczenie z dziećmi pokazuje, że w trakcie jednej partii można znacząco poprawić zdolność dodawania i odejmowania w pamięci liczb dwucyfrowych lub zmotywować ucznia do nauki tabliczki mnożenia. Zdobyte wraz z Tuksem punkty pozwolą mimochodem zapamiętać tę ostatnią łatwiej, niż wpatrując się w listę iloczynów powieszoną nad biurkiem...
Treść gry jest nieskomplikowana i pozwala skupić się na celu, a jest nim opanowanie działań na liczbach całkowitych. Dzieci poznające matematykę wraz z komputerowym pingwinem będą ratować z opresji skrzydlatych pobratymców Tuksa zestrzeliwując lecące w ich kierunku pociski z zadaniami matematycznymi. Od zręczności ważniejsza będzie umiejętność szybkiego liczenia - po wpisaniu prawidłowej odpowiedzi, laser sam zestrzeli "kosmicznego" intruza. Jeśli gracz popełni błąd, pozna prawidłową odpowiedź. W odróżnieniu od tradycyjnych "strzelanek", dopiero znaczna liczba niepowodzeń skutkuje przegraną. Moje doświadczenie z dziećmi pokazuje, że w trakcie jednej partii można znacząco poprawić zdolność dodawania i odejmowania w pamięci liczb dwucyfrowych lub zmotywować ucznia do nauki tabliczki mnożenia. Zdobyte wraz z Tuksem punkty pozwolą mimochodem zapamiętać tę ostatnią łatwiej, niż wpatrując się w listę iloczynów powieszoną nad biurkiem...
Gra pozwala wykazać się wiedzą i szybkim refleksem. Zarówno bardzo młodym matematykom rozpoczynającym naukę liczenia od 1 do 20, tym nieco starszym - poznającym tabliczkę mnożenia jak i tym kończącym szkołę podstawową, znającym tajniki działań na liczbach ujemnych i ułamkach. Plansze można dowolnie modyfikować - wgrywając dowolne tapety lub, co może okazać się istotną potrzebą - modyfikując szybkość gry i liczbę zadań.

Ambitnych rodziców i nauczycieli muszę uprzedzić, że program nie jest niestety wolny od wad - działania na liczbach ujemnych zazwyczaj zapisywane są bez niezbędnych nawiasów, na przykład: -6+-4=? lub 2x-5=?
co, przynajmniej w polskiej szkole, jest zapisem błędnym.
Dodatek "Factoroids" pozwala również sprawdzić się w szybkim rozkładzie liczb całkowitych na czynniki pierwsze i skracaniu ułamków. Jest to ciekawa modyfikacja gry w "asteroidy", szkoda tylko, że tak trudna przez połączenie z elementami zręcznościowymi.
Aby zachęcić wszystkich do nauki matematyki z pingwinem, zamieszczam poniżej link do strony z pakietem instalacyjnym. Ponieważ nauka tabliczki mnożenia nie powinna wymagać trzystu powtórzeń i nagłych zmian szybkości, dołączam od siebie zmodyfikowany plik lesson24 , który należy skopiować do katalogu z plikiem o tej samej nazwie (jego adres zależy od systemu operacyjnego i wybranego podczas instalacji katalogu, proszę to wyszukać samodzielnie). Oryginalny plik lepiej zachować pod postacią kopii zapasowej.
Miłej zabawy!
Strona z pakietami instalacyjnymi
modyfikacja planszy z tabliczką mnożenia (link do pobrania w pobliżu lewego dolnego rogu).
Ambitnych rodziców i nauczycieli muszę uprzedzić, że program nie jest niestety wolny od wad - działania na liczbach ujemnych zazwyczaj zapisywane są bez niezbędnych nawiasów, na przykład: -6+-4=? lub 2x-5=?
co, przynajmniej w polskiej szkole, jest zapisem błędnym.
Dodatek "Factoroids" pozwala również sprawdzić się w szybkim rozkładzie liczb całkowitych na czynniki pierwsze i skracaniu ułamków. Jest to ciekawa modyfikacja gry w "asteroidy", szkoda tylko, że tak trudna przez połączenie z elementami zręcznościowymi.
Aby zachęcić wszystkich do nauki matematyki z pingwinem, zamieszczam poniżej link do strony z pakietem instalacyjnym. Ponieważ nauka tabliczki mnożenia nie powinna wymagać trzystu powtórzeń i nagłych zmian szybkości, dołączam od siebie zmodyfikowany plik lesson24 , który należy skopiować do katalogu z plikiem o tej samej nazwie (jego adres zależy od systemu operacyjnego i wybranego podczas instalacji katalogu, proszę to wyszukać samodzielnie). Oryginalny plik lepiej zachować pod postacią kopii zapasowej.
Miłej zabawy!
Strona z pakietami instalacyjnymi
modyfikacja planszy z tabliczką mnożenia (link do pobrania w pobliżu lewego dolnego rogu).