Serdecznie witam na moim blogu!
Dopiero zaczynam i bardzo Cię, drogi Czytelniku, proszę o przesyłanie propozycji tematów wpisów, ciekawych zadań matematycznych czy nurtujących Cię pytań. Moja skrzynka blog.potega(małpa)gmail.com jest gotowa na wiadomości od Ciebie!
Pozdrawiam,
Jan Bielicki,
wydawca.

środa, 13 listopada 2013

Wokół totolotka, czyli permutacje, wariacje, kombinacje...

Licznik analogowy może wyświetlić milion różnych liczb za pomocą 6 cyfr i 10 tysięcy liczb za pomocą 4 cyfr.
Zdjęcie: rjg3229/flickr (cc: by-nc-sa 2.0)
Pisząc ostatni artykuł o prawdopodobieństwie wylosowania wszystkich sześciu wytypowanych liczb spośród zbioru 49 liczb naturalnych pomyślałem o tym, jak trudno odróżnić różne wzory stosowane w kombinatoryce oraz rachunku prawdopodobieństwa. Nie jest łatwo wybrać odpowiedni.


Zazwyczaj do rozwiązywania zadań, wykorzystuje się wzory na liczbę wariacji, kombinacji lub permutacji - z powtórzeniami albo bez.
Zastanawiając się nad liczbą możliwych wyników losowania totolotka, w pierwszej kolejności odrzucimy wzory na liczbę permutacji. Dają nam one odpowiedź na pytanie, na ile sposobów można utworzyć n-elementowy ciąg z n-elementowego zbioru. Używając bardziej zrozumiałego przykładu - ile różnych słów (mających znaczenie lub nie) możemy utworzyć z danej liczby liter. Jeśli wyraz ma n różnych liter, istnieje n! (czytaj: n silnia) różnych wyrazów składających się z tych samych liter.

Weźmy wyraz PRZYSŁOWIE. Składa się on z dziewięciu różnych liter. Możemy je ustawić w różnej kolejności na 9! = 1*2*3*4*5*6*7*8*9 a zatem - 362 880 sposobów. Wyraz MATEMATYKA składa się z dziesięciu liter, ale M oraz T powtarzają się dwukrotnie, zaś A - trzy razy. Korzystamy więc ze wzoru na liczbę permutacji z powtórzeniami. Silnię liczby liter dzielimy przez iloczyn silni wszystkich powtarzających się liter:
$$ \frac{10!}{2!*2!*3!} = \frac{3628800}{24} = 151\,200 $$

Określanie prawdopodobieństwa wygranej w grze liczbowej zazwyczaj opiera się na określaniu ilorazu pożądanych do istniejących kombinacji bez powtórzeń liczb. I tak na przykład wspomniane już prawdopodobieństwo wygranej w totolotka to iloraz 1 (upragniona "szóstka") przez liczbę możliwych 6-elementowych podzbiorów zbioru 49-elementowego. Często obliczający to prawdopodobieństwo mylą się i sięgają po wzór na liczbę wariacji bez powtórzeń. Określa on liczbę ciągów, jakie można utworzyć za pomocą wylosowanych liczb. Kolejność liczb w ciągu liczbowym ma znaczenie, w przeciwieństwie do zawartości podzbioru.
Tymczasem w "totolotku" maszyna losująca wybiera 6 różnych liczb w dowolnej kolejności, które po losowaniu zazwyczaj są podawane w kolejności rosnącej. Rzeczywista kolejność w jakiej kulki opuszczają komorę mieszania maszyny losującej jest nieistotna. Gdyby była, liczba możliwych wyników byłaby liczbą różnych wariacji 6-elementowych bez powtórzeń zbioru 49 elementowego, równą
$$ \frac{49!}{(49-6)!} = \frac{49!}{43!} = 10\,068\,347\,520 $$
czyli 720 razy więcej niż liczba "totolotkowych" kombinacji. To dlatego, liczba możliwych wyników losowania jest obliczana ze wzoru na kombinacje, a nie wariacje bez powtórzeń. Powtórzenia musimy uwzględnić, gdy po każdym losowaniu "zwracamy" liczbę do puli lub na przykład losujemy ciąg/podzbiór za pomocą pojedynczej kostki. Widoczne na powyższym zdjęciu liczniki samochodowe mogą wyświetlić tyle różnych liczb, ile jest cztero- lub sześcioelementowych wariacji zbioru 10-elementowego (tak jak 10 cyfr). Ich liczba wyraża się odpowiednio poprzez potęgi:
$$ 10^4=10\,000 \ oraz \ 10^6=1\,000\,000 $$

Jak łatwo się domyślić, najpopularniejsza w Polsce gra liczbowa byłaby zbyt skomplikowana, gdyby o wyniku rozstrzygała kolejność wylosowania liczb. Istnieją jednak gry liczbowe, w których do obliczenia prawdopodobieństwa wygranej używa się właśnie wariacji. W następnym artykule przyjrzymy się m.in. grom karcianym i grze w kości.